Monday, September 7, 2009

Menukar Tabiat dan Kepercayaan-

Assalamualaikum dan salam sejahtera





Saya ingin menerangkan dengan lebih lanjut bagaimana kita boleh menukar tabiat dan kepercayaan kita. Tabiat dan kepercayaan kita disimpan dalam MBS. Niat untuk berubah pula lahir dari Minda Sedar. Contohnya seorang remaja mungkin mula merokok kerana dia dipengaruhi rakan sebayanya. Dia mula percaya bahawa merokok itu menyeronokkan, tanda kelakian dan sebagainya. Bila dia semakin dewasa , dia akan mengetahui tentang keburukan merokok dan berbagai penyakit yang timbul akibat merokok.Maka dia mungkin mengambil keputusan untuk berhenti merokok. Keputusan untuk berhenti merokok ini dibuat oleh MS. MBS pula masih percaya merokok itu bagus. Jadi sangat sukar untuk MS mengatasi MBS.Kita sedia maklum bahawa MBS adalah 7 kali lebih kuat dari MS. MBS juga degil dan sukar berubah. Inilah sebabnya MS sukar mengubah MBS hanya dengan kemahuan hati dan azam. (willpower). Penapis RAS pula bertindak sebagai penapis dan menapis semua maklumat yang bertentangan dengan kepercayaan kita dari sampai kepada MBS. Ini menyukarkan lagi MBS untuk berubah. Jadi tidak hairanlah sangat sukar untuk kita mengubah tabiat dan kepercayaan kita hanya dengan kemahuanhati dan keazaman(willpower). Jadi mungkin kita tidak berusaha untuk mengubahnya.Jika berusaha pun seringkali gagal. Inilah yang menyebabkan seorang itu sukar untuk berhenti merokok. Kajian menunjukkan 97 peratus dari mereka yang berhenti merokok akan merokok kembali.Seringkali , kita tidak sedar tentang kepercayaan kita yang salah dan tabiat kita yang memudaratkan kita.


Cara yang lebih senang dan berkekalan adalah dengan menukar kepercayaan dalam MBS kita. Apabila seorang perokok mula percaya dalam bahawa MBS bahawa dia tidak lagi suka merokok, maka dia secara otomatik akan mula tidak menyukai rokok. Inilah yang dilakukan oleh CD Minda Bawah Sedar untuk berhenti rokok. Ia akan mula membuat perokok percaya bahawa dia tidak suka merokok. Maka dia akan mula berhenti merokok.Cara CD Minda Bawah Sedar bekerja saya akan terangkan dalam blog akan datang.

Begitu juga seorang yang mempunyai berat badan berlebihan . Dia mungkin gemuk suka makan makanan berminyak, tidak suka bersenam, tidak suka makan sayur atau buah - buahan. Ini terjadi MBS percaya bahawa makanan berminyak adalah sedap sementara sayur- sayuran dan buah- buahan adalah tidak sedap. MBS tidak suka senaman. Orang ini mungkin membuat keputusan untuk mula mengamalkan diet. Yang membuat keputusan untuk diet adalah MS. Tetapi MBS masih suka makanan berminyak dan tidak suka sayur-sayuran dan buah- buahan . Maka oleh kerana MBS adalah 7 kali lebih kuat dari MS maka seringkali MS akan kalah dan orang ini tidak akan dapat menjaga dietnya. Mungkin MS membuat keputusan untuk bersenam , sedangkan MBS pula tidak suka bersenam. Maka dia akan berhenti bersenam. Dia memerlukan keazaman yang sangat kuat untuk meneruskan diet atau senamannya. Ini adalah kerana keazaman ini adalah usaha MS untuk mengatasi MBS yang 7 kali lebih kuat, degil dan sukar berubah. Jika MS kalah kepada MBS ,maka orang ini akan berhenti diet dan bersenam.

Adalah lebih senang untuk menukar kepercayaan MBS bahawa ia tidak suka bersenam, makan sayur- sayuran dan buah- buahan. Apabila kepercayan MBS ditukar supaya ia percaya bahawa ia suka makan sayur- sayuran , buah- buahan dan tidak suka makanan berminyak, maka orang itu secara otomatiknya akan suka bersenam , suka makan sayur- sayuran dan buahan dan tidak gemar makanan berminyak. Dia juga akan suka bersenam bila kepercayaannya ditukar bahawa dia suka bersenam .CD Minda Bawah Sedar akan melakukan fungsi menukar kepercayaannya supaya dia menjadi lebih kurus.

Katakan ada seorang yang mempunyai keazaman yang kuat dan boleh mengawal makanan , tidak makan makanan berminyak dan sering bersenam. Ada kemungkinan dia masih tidak akan menjadi kurus. Ini berpunca dari kepercayaannya bahawa dia sukar untuk menjadi kurus .Jika dia makan ubat menguruskan badan pun, dia hanya akan kurus sementara.Dia akan gemuk balik bila dia berhenti makan ubat. CD Minda Bawah Sedar untuk kurus akan menukar kepercayaannya supaya dia percaya dia boleh kurus. Maka senaman dan pejagaan makanannya akan berhasil menjadikannya kurus. Ini adalah contoh beberapa pernyataan yang terdapat dalam CD Minda Bawah Sedar untuk kurus.Terdapat banyak lagi pernyataan dalam CD Minda Bawah Sedar untuk kurus. Pernyataan- pernyataan ini akan menukar kepercayan dan tabiat dan seterusnya menghasilkan kesan yang dikehendaki dengan cepat dan berkekalan tanpa sebarang kesan sampingan.

Seorang pelajar yang percaya bahawa belajar itu membosankan , matematik susah, sains susah dan sebagainya akan menghadapi kesukaran belajar. Minda Sedarnya mungkin akan menyedari kepentingan belajar tetapi MBS nya tidak suka belajar. Maka dia akan malas dan susah untuk belajar. CD Minda Bawah Sedar akan menukar kepercayaannya bahawa dia suka belajar, mudah mengingat, matematik mudah dan sebagainya. Ini akan membawa kejayaan dalam pelajaran.

Setiap CD Minda Bawah Sedar mempunyai banyak pernyataan yang sesuai untuk menukar kepercayaan seseorang dan menghasilkan kesan yang diingini dengan cepat dan berkekalan tanpa kesan sampingan. Pernyataan ini dipilih dengan cermat oleh orang yang mempunyai latihan dan pengalaman dibidang sains minda.

Di blog akan datang saya akan terangkan bagaimana CD Minda Bawah Sedar boleh mengubah kepercayaan.

Sekian . Terimakasih

Dr. Mohamed Farook bin Raj Mohamed

No comments:

Post a Comment